Torrsättning slipbåt

Det viktigaste av allt:  Tänk på säkerheten och ta det lugnt. Det är ingen brådska. Alla är lite nervösa när just deras båt ska tas upp.

Förberedelser
  1. Se till att alla skulder till klubben är betalda. Vi torrsätter inte båtar där ägaren har obetalda skulder till klubben.

2. Se till att eventuell trailer har luft i däcken och att vinschen är funktionsduglig. Om du har pallar se till att du vet var de är och att de är funktionsdugliga

3. Sätt en tamp som är cirka 6 meter lång i fören. Den ska användas för att säkra båten till traktorn.

4. Se till att det är ordning och reda i båten så att du inte snubblar på lösa föremål.

5. Kolla att dina bockar/vagga är i bra skick och att alla delar är identifierade. Om dina bockar verkar skadade kan slipbasen besluta att inte utföra lyftet vilket innebär att du själv får hyra in kran vid senare tillfälle.

6. Ha en skiftnyckel eller liknande till hands som passar de skruvar/muttrar som används för justering av stödarmar osv.

7. Sänk ner alla stödarmar till minimum. Att inte göra detta moment är den vanligaste orsaken till att det strular och tar tid när båten ska på plats. Väldigt sällan passar inställningarna från föregående säsong eftersom bockarna oftast inte hamnar exakt på samma position.
Kör fram båten
  1. När slipbasen sagt att du kan köra fram båten så lägger du den på en plats nära slipen eller om det inte finns plats väntar ute på vattnet tills slipbasen säger att det är din tur.

2. Se till att förtampen är i ordning och ordentligt fastgjord.

3. När det är din tur, kör fram båten bryggan alldeles intill slipen och avvakta instruktioner från slipbasen.
Vid Slipen
  1. Vänta vid bryggan på att trailer eller upptagningsvagn körs ner i vattnet.

2. När slipbasen säger till kliv ur båten och vänta på att arbetsslaget drar din båt upp på trailern/upptagningsvagnen.

3. När slipbasen säger att det ser ok ut så promenerar du upp till den plats båten ska ha. Slipbasen och arbetslaget sköter transporten upp till din plats.

Vid bockarna
  1. Ha verktyg redo för att kunna justera stödarmar.

2. Ofta behöver bockarna flyttas lite för att det ska bli lagom avstånd, se till att pallvirke följer med och stödarmar inte hamnar snett (speciellt för tyresöbockar).
  1. Invänta slipbasens instruktioner för lyft med luma. (Hävstång som lyfter båten från upptagningsvagnen för att bockar ska kunna skjutas in under båten)

2. När båten ligger på bockarna, men fortfarande är säkrad genom att att arbetslaget balanserar dn, så skjuter du upp stödarmarna och kontrollerar att båten ligger i våg.

3. Kontrollera att samtliga stödarmar är i kontakt med båten på ett bra sätt.

4. Ge ALDRIG egna instruktioner till traktorförare eller arbetslag – det sköter slipbasen.