Torrsättning med kran

Det viktigaste av allt:  Tänk på säkerheten och ta det lugnt. Det är ingen brådska. Alla är lite nervösa när just deras båt ska lyftas.

Förberedelser
  1. Se till att alla skulder till klubben är betalda. Vi sjösätter inte båtar där ägaren har obetalda skulder till klubben.

2. Sätt en tamp som är cirka 12 meter lång i fören och en i aktern. Det är viktigt att inte tampen är längre än så eftersom de som leder båten vid lyftet riskerar att trassla in sig och tampen blir dessutom tung om den kommer i kontakt med vattnet.

3. Märk ut med en bit tejp/färg/klistermärke i för och akter där du vill ha slingen. Om du är osäker, kolla på liknande båtar eller fråga någon om tips.

4. Se till att det är ordning och reda i båten så att du inte snubblar på lösa föremål.

5. Kolla att dina bockar/vagga är i bra skick och att alla delar är identifierade. Om dina bockar verkar skadade kan slipbasen besluta att inte utföra lyftet vilket innebär att du själv får hyra in kran vid senare tillfälle.

6. Ha en skiftnyckel eller liknande till hands som passar de skruvar/muttrar som används för justering av stödarmar osv.

7. Sänk ner alla stödarmar till minimum. Att inte göra detta moment är den vanligaste orsaken till att det strular och tar tid när båten ska på plats. Väldigt sällan passar inställningarna från föregående säsong eftersom bockarna oftast inte hamnar exakt på samma position.
Kör fram båten
  1. När slipbasen sagt att du kan köra fram båten så flyttar du den tillfälligt till en ledig plats vid bryggan (Ungefär vid plats K1-K2). Det kan vara 1-2 båtar före som ligger och väntar på sin tur.

2. Se till att för- och aktertampen är i ordning och ordentligt fastgjorda.

3. När det är din tur, skjut fram båten till den lilla kranbryggan.
Vid kranbryggan
  1. Visa slipbasen var slingen ska vara.

2. Hjälp till att få slingen på rätt position

3. Kranföraren gör en första sträckning, försök då att hålla båten i våg (så att den inte sedan lyfts med slagsida). Vid behov, hjälp till att straffa slingen.

4. När slipbasen säger att det ser ok ut så promenerar du upp till den plats båten ska ha. Slipbasen och medhjälpare sköter transporten upp till din plats.
Vid bockarna
  1. Ha verktyg redo för att kunna justera stödarmar.

2. Ofta behöver bockarna flyttas lite för att det ska bli lagom avstånd, se till att pallvirke följer med och stödarmar inte hamnar snett (speciellt för tyresöbockar).
  1. Dra eller putta inte båten när den sänks på plats, låt kranen göra jobbet.

2. När båten ligger på bockarna, men fortfarande är säkrad genom att den hänger i slingen, så skjuter du upp stödarmarna och kontrollerar att båten ligger i våg.

3. Kontrollera att samtliga stödarmar är i kontakt med båten på ett bra sätt.

4. Ge ALDRIG egna instruktioner till kranföraren – det sköter slipbasen.