Medlemsinformation November

Novemberbrev

Snön har kommit. De som har arbetsplikt kvar har möjliget att göra den 3-4 december. Här kommer lite vinterinformation:

Arbetsplikt

Det kommer ytterligare två tillfällen att göra arbetsplikt. De är den 3:e och 4:e december kl. 10-15 båda dagarna. Klubben bjuder på lunchsmörgås för de som deltar. Det vi ska göra är att riva ut innerväggar, innertak och innergolv från expeditionen för att få en bättre överblick av renoveringsbehovet. En av dagarna leds av Bengt Ennerfors. Den andra av Mikael Lichtenstein. Vi behöver 5 personer/arbetsdag. Anmälan till 3:e december finns här och till 4:e december här.

Lyfta kassaskåp

Finns det någon i klubben som har erfarenhet av tunga lyft. Vi skulle behöva flytta ett värdeskåp som väger runt 600 kg från expeditionen och in i containern på varvsplan. Ytterligare ett sorts gammalt kassaskåp finns längst in på expeditionen. Det väger kanske 300 kg. Även det skulle behöva flyttas men kanske till vår skräphög utanför miljöboden. Om någon besitter kunskapen och vill hjälpa till med detta så hör av dig till ordforande@ornsbergsbatklubb.se.

Motioner till årsmötet

Datum för årsmötet är ännu inte bestämt men om inte Corona kommer i vägen kommer det att hållas i slutet av februari. Motioner skall vara styrelsen till handa senast 6 veckor innan årsmötet. Alltså senast i mitten av januari. För den som vill motionera kan det vara dags att redan nu börja fundera. Tänk på att en del förslag kan behöva stadgeändringar eller ändringar i klubbens föreskrifter för att kunna genomföras. Så ett råd för motionärer är att studera klubben stadgar och föreskrifter för att se om något påverkas av motionen och i så fall föreslå den ändring som behövs. Klubbens stadgar återfinns här och föreskrifterna här. Motioner skickas till vår sekreterare Anna Westerholm via mejl: sekreterare@ornsbergsbatklubb.se.

E-faktura

Vi vill återigen påminna om att klubben har infört E-faktura för den som vill. Förhoppningen är att det ska bli lättare att betala och att styrelsen ska slippa jaga folk för att de ska betala så vi ser gärna att så många medlemmar som möjligt ansluter sig. Om du vill ha e-faktura vill vi att du skickar ett mejl med namn, hela personnumret samt vilken bank du vill att e-fakturan ska gå till. Skicka mejlet till efaktura@ornsbergsbatklubb.se.

Varvsplanen

Varvsplanen är nu stängd för de medlemmar som inte har båt där. Vatten är avstängt och elen i stolparna är satt i vinterläge. Det innebär att det går att få el i de boxar som inte är låsta under 3 timmar om man trycker på den grå knappen på elskåpet på baksidan av expeditionen. De boxar som är låsta får inte öppnas. De är till för medlemmar som betalar för permanent el på vintern. Om elpriset drar iväg kan det hända att vi stänger av 3-timmarselen.

Töm båten själv

Vi vill åter igen påminna om att det kan tyckas att vårt staket skulle avskräcka tjuvar men det är tyvärr en falsk säkerhet. Under åren har väldigt tunga motorer burits bort från varvsplan och några båtar brukar varje år få påhälsning av tjuvar som stjäl verktyg och bensin. Töm därför båten själv så att eventuella tjuvar kammar noll. Förra året stod varvsplansbelysningen på under vintern. Planen är att den ska göra det i år också om inte elpriset blir astronomiskt.

Slipning av bottenfärger

Ni som ämnar slipa bottenfärg under vintersäsongen kom ihåg att täcka marken under båten och att alla färgrester ska tas om hand och tas till en miljöstation. Klubben har inte faciliteter för att ta hand om detta.